Thursday, May 14, 2009

Syair Imam Syafi’e


ilaika ilahal khalqi arfa`u raghbati
wa in kuntu ya zal manni wal judi mujrima


wa lamma qasa qalbi wa dhaqat mazahibi
ja`altur raja minni li `afwika sullama


fa ma zilta za `afwin `aniz zanbi lam tazal
tajudu wa ta`fu minnatan wa takarruma


alastal lazi ghazzaitani wa hadaitani
wa la zilta mannanan `alaiya wa mun`ima


`asa man lahul ihsanu yaghfiru zallati
wa yasturu auzari wa ma qad taqaddama


fa in ta`fu `anni ta`fu `an mutamarridin
dzalumin ghasyumin la yuzayilu ma’thama


fa in tantaqim minni fa lastu bi ayisin
wa lau adkhalu nafsi bi jurmin jahannama


fasihan iza ma kana fi zikri rabbihi
wa fi ma siwahu fil wara kana a`jama


yaqulu habibi anta su’li wa bughyati
kafa bi ka lir rajina su’lan wa maghnama


asunu widadi an yudannisahul hawa
wa ahfazu `ahdal hubbi an yatathallama


fa fi yaqzati syauqun wa fi ghafwati munan

tulahiqu khatwi nasywatan wa tarannuma


fa jurmi `azimun min qadimin wa hadithin
wa `afwuka ya’til `abda a`la wa ajsama


—————————————
Terjemahan (kredit)

Ku persembahkan kepadaMu harapanku wahai Tuhan
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai Zat yang Maha pemberi dan pemurah
tatkala sesak dadaku dan sempit perjalanan hidupkuku
jadikan rayuanku sebagai jalan mengharap keampunanMu
hanya Engkau sahaja yang memiliki keampunan untuk dosa yang tidak akan terhapus ini.
bila Engkau belas dan Engkau ampun; itu kebaikanMu dan kasih sayangMu.
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah?
dan memang selamanyalah Engkau yang memberi anugerah dan ni’mat itu kepadaku
semoga sesiapa yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan
kezaliman, penganiayaan yang tak pernah terpisah dariku
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa
sekalipun kesemuanya memasukkan diriku bersama salahku ke dalam neraka
dia menjadi ramah ketika mengingat tuhannya
tetapi bila bersama yang lain di dunia ini dia membisu
dia berkata: Kekasih, Engkaulah harapanku
cukuplah hanya Engkau bagi orang2 yang berharap; harapan dan kekayaan.
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu….
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap
yang selalu mengiringi langkahku; bersemangat dan berirama,
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini
dan keampunanMu yang mendatangi hamba..
meninggikan dan memuliakan (martabatnya)


Bait-bait lagu diatas adalah sebahagian daripada syair Imam as-Syafie sebelum beliau meninggal dunia. Diceritakan ketika Imam Al-Muzani (salah seorang anak muridnya di Mesir) menziarahi beliau di tempat dimana beliau meninggal dunia, Imam Muzani bertanya akan kesihatan diri beliau. Lantas Imam As-Syafie menangis dan membaca syair Ilaika ini. Sungguh meruntun hati…

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    saya suka syair ni
    saya minta izin nak simpan lirik ni
    sebab nak hafal
    terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. saya suka syair ini...minta izin juga utk simpan lirik ini...tkasih

    ReplyDelete