Sunday, June 28, 2009

Hidup Ibarat Catur “Chess”



Sejak dilahirkan hinggalah sekarang belum pernah ku main permainan “chess” nii, setakat dengar dan lihat tu adalah, tak pernah terdetik di hatiku untuk bermain permainan macam ni. Semalam “Roomate”ku membeli chess ni di Kota dan mengajakku untuk bermain. Nak tergelak pun ada gak, ada ke patut diajaknya orang yang tak tahuu apa2 tentang benda nii untuk bermain. Kalau “Dam” tu pernah juga aku main, masa kecik2 dulu, tapi sekarang semua tu dah takde.


My “Roomate” pun menawarkan diri untuk mengajarku, kiranya tok guru laa ni takpun sifuu laa katakan. "Tunjuk ajar ku sifuu".. Dah orang nak ajar, apalagi terus ku duduk berhadapan dengan si sifu, dengan penuh perhatian ku mendengar dan meneliti apa yang diajarinya. Mula2 dengar and lihat tu pening laa juga sikit2. tapi ok laaa, girang rasanya hati kecil ni dapat belajar benda baru. Terima kasih tok guru..:-)


Dalam “Chess” ataupun catur nii ada karekter tertentu dan cara jalan pun berbeza, ada yang menyeleweng “menyerong”, ada jalan lurus bendul “straight to the point”, ada king and Queen, ada 8ekor askar yang kecil2, ada kuda..hehehehe..macam2 gaya jalan ada. Pendek kata setiap perwatakkan tu takkan sama cara jalan dan rupa bentuk pun berlainan, bak kata pepatah “Pelanduk 2 serupa pun takkan sama”, maknanya semuanya tak sama laa. Tapi yang paling berkuasa sudah semestinya King “raja”. jangan lawan cakap raja, nati kena hukum, so, kenalah jaga hati raja bukan setakat hati, keselamatan dia, makan minum, pendek kata semua kena jaga dan kena berhati2, sebab tu askar kena ramai. Tu pendek yang kata, panjang tak kata apa2, diam jee.


First Play..

Mula2 main nii, kecoh laa sikit dapat makan 1 ekor askar musuh terus bersorak. Maklumla main pakai hentam tak pakai otak dan akal pun, asal dapat ku telan tentera dia, syukur Alhamdulillah.. Sifu aku nii plak asal turn dia jalan, punyalah lama dia fikir, terpeleok pinggang duk tengok gerak mata dan tangannya. Tak tahuu apa laa yang dia fikirkan. Nak aja aku tolong jalankan untuk dia. Lepas je sifuu jalan, terusku mengorak langkah, tak sampai setengah saat ku jalan “macam orang pro tu”. Takde benda lain yang ada dalam fikiran nii, yang penting dapat makan @ telan sekor tentera dia, dah tak fikir yang orang umpan kita kat depan tu, sekor kita makan dia punya tentera, mak oiii, habis kerajaan kita dia takluk. Nasib badan laa, terpaksa turun kerajaan..hehehee..


Semua kena guna akal dan hati untuk memahami sebelum bertindak. Tak semua perkara kita akan dapat dengan senang, mesti ada perangkap yang memerangkap. So, berhati-hatilah dalam setiap gerak geri dan berfikirlah sejenak, jangan bertindak mengikut perasaan semata-mata. Bak kata pujangga :"Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak."


Second Play..

Kali ni strategi diatur agak baik sedikit dari yang pertama, permainan yang kedua tidak sekecoh yang pertama. Keadaan tenang, semua bagi perhatian. Pengaturan strategi dibuat berdasarkan strategi pihak lawan, marah sifuku..hehehe..maklumlaa tiru pergerakkan dia..ye laa tak tiru lagi.. ikut punya strategi lawan tak perasan laa plak King dah takde pengawal kat depan, kiri dan kanan, dah laa “king” tu dapat jalan setapak ke depan, belakang, kanan atau kiri je..kesian king tu takde sape yang jaga atau mengawal dia, Queen pun sibuk nk melawan musuh. So, dia duduk laa sorang2 di tempat asal, yang lain ada yang dah kena tawan dek musuh dan setengahnya plak sibuk mengikuti jejak musuh. Rupa2nya musuh nii banyak muslihat, kita nii ikut laa dia, rupa2nya dia ada niat yang tersirat yang tak mampu kita baca fikirannya melalui mata kasar. Maknanya, hamba kalah lagi laa pada permainan yang kedua nii Makcik Timah oiii.


Kita sepatutnya bijak merancang, tak salah mengikuti dan memerhati setiap langkah pihak lawan tapi ingat kita juga mesti ada perancangan yang tersirat yang tak mampu mereka mentafsir dengan mata bulat. So, kenalah bijak berfikir, membuat perancangan dan mengatur strategi selari dengan akal fikiran yang waras.



Third Play..

Dah 2 kali kalah nii, hikhikhik..takkan nak kalah lagi kot. Kali pertama boleh dimaafkan lagi sebab permulaan, lagi plak first time main, kali kedua otak tak berapa nak berfungsi lagi, ni dah masuk yang ketiga, kena keje kuat sikit. Pantang maut sebelum ajal,.. kali ni, taknk lagi jatuh ke perangkap lawan. Pengaturan strategi mesti seiringan dengan akal fikiran yang waras, tu yang dapat diambil dari kedua2 permainan td. Memang susah nak tawan musuh nii, ingat senang ke?? Sekali terleka habis tentera kita di “ngap”nya. Kali nii pihak lawan terlena sekejap, maklumlaa dah 2 kali menang, sekarang tibalah masanya untuk menyerang balas dan sekaligus menebus 2 kekalahan td. Maka disebabkan sedikit kealpaan dia terus ku ngap king dia, akhirnya dapat juga ku meraih kemenangan tanpa piala dan penghargaan nii..hehehehe..


Pesanan Ikhlas Dari Pihak Penaja :-)

  • Kita janganlah terlalu cepat mempercayai sesuatu perkara tu, jangan hanya kerana kebendaan dan kemewahan yang mengiurkan membuatkan kita lupa segala2nya.
  • Kita harus bijak membuat perancangan, jangan mudah terpedaya dengan atur cara atau tipu helah pihak lawan atau musuh.
  • Lupakan seketika kemewahan yang bersifat sementara itu, pertahankan hak kita, mulakan strategi untuk bertindak, segala kemewahan dan kesenangan hidup adalah umpan bagi mereka yang lalai.Tak salah kesenangan dan kemewahan andai tahuu kemana arah tujuannya, jangan terperangkap ke lembah kehinaan.

All the best..jadikan sesuatu tu pengajaran untuk masa akan datang.

1 comment:

  1. wah...berbijaklah demo ni....dgn permainan catur dapat wat ayat berjelo2...org hak tgk demo main x dok ko fgsi dio sbgai gapo?hihihi

    ReplyDelete