Tuesday, June 23, 2009

Hari Terakhir Kuliah


Tanggal 23/06/2009 hari terakhir pengkuliahan bagi semesta genap tahun ini. Syukur Alhamdulillah, dapat jua ku menghabiskan pengkuliahan ini. Walaupun sepanjang tempoh kuliah berjalan dan berlari banyak ujian, lalang-lalang berduri ku lalui, tahi lembu bertompok-tompok terpaksa ku redahi, dan banyak lagi cabaran2 yang di tempuhi sebagai mahasiswa S1. Kadang-kadang ku terpaksa berhenti seketika pada 2 persimpangan, berfikir sejenak dibawah pohonan, arah mana harus ku tuju adakah ke kiri ataupun ke kanan??.. kata orang, waktu menjadi seorang pelajar laa masa yang paling best dan menyeronokkan andai kita memahami. Banyak pengalaman dan benda baru dalam kehidupan sedikit sebanyak dapat dirasai dan mengenal apa itu dunia.

Di saat terakhir laa para pelajar amat prihatin terhadap kuliah, maklumlaa di saat inilah pak dosen akan memberitahu apa2 tentang exam nati..hehehe..tapi, yang paling tersentuh sangat2 kata-kata terakhir seorang guru untuk anak muridnya. Biarpun dia seorang guru atau dosen tapi kemaafan dipinta dari pelajar-pelajarnya, dan memohon agar segala yang diajarnya bermanfaat walaupun tidak banyak, sedikit pun jadi lah. Bagiku ilmu takde yang tak bermanfaat, semuanya berfaedah asal kita menghargai. Ilmu semakin banyak kita memberi semakin banyak yang akan kita perolehi. Cuma kita je tak tahu menggunakan ilmu. "Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara."

Guru mana yang ingin melihat pelajarnya gagal, guru mana yang sanggup melihat pelajarnya kecundang, sakit hati seorang guru melihat pelajarnya tidak berguna, patah hati seorang guru melihat pelajarnya lemah. Ketahuilah wahai kalian, rasailah dan hayatilah luahan isi hati seorang guru. Begitu besar harapannya untuk kita.
Ilmu yang rendah nilainya hanya berligar pada hujung lidah tapi ilmu yang tinggi mutunya terlihat pada tingkah perbuatan.

Menurut Hamka : "Tanda cerdik seseorang adalah pada ucapannya Tanda berani seseorang adalah pada tindakannya Tanda bijak seseorang adalah pada keterampilannya Tanda mulia seseorang adalah pada keperibadiannya. "


Memang ku akui aku bukanlah seorang pelajar yang baik dan bersistematika dalam kuliah. Ku juga insan biasa banyak kesilapan dan kesalahan. Lain yang disuruh lain yang dibuat..heheehe..biasalah manusia tak lepas dari kesilapan كل بني ءادم خطاء, وخير خطاء التواب ..

teringat lagi kata-kata pak Salman, tergelak sendiri bila teringat kata-katanya kepada makalah kelompok yang sikit terpesong..hehehe..bukan sengaja tapi terpaksa. Katanya pada nota kaki makalah “ni (tunjuk pada makalah) apa ni?? No apa, no hadits ke no halaman ke atau no apa??” “kami ambil dalam buku ini pak (buku rujukan yang dipinjam dari muslimin)” berani juga aku menjawab. “kalau tak tahuu, rujuk saja pada kitab yang asal, itu lebih baik, jangan taqlid buta semata” macm tu laa bunyinyaa, terdiam kami sekelompok, taqlid buta jadi ukuran pada makalah kelompok ku. Nak tergelak pun ada, sedih pun ada juga, malu tak payah nk cakap laa, 1 kelas tengok. Lagi satu jadi omelannnya “makalah ni sesat, lagi plak menyesatkan orang lain”..memang nk terkucil aku kat depan kelas tu, mau taknyaa, setiap soalan yang ditanya semua membisu tanpa kata.

Pusing memang pusing, ku akui penyelesaian dalam hadits tu aku yang buat sendiri, mau tak salahnya, tapi terdesak..dah cari rujukan tapi tak jumpa..maaf pak lain kali takkan berulang lagi perkara begini..
Time presentasi makalah laa paling tak suka and menakutkan, persoalan datang bertubi2, semua mata tertumpu pada pembentang, silap cakap jadi tindak balas pihak pendengar.

Andai kata diberi pilihan antara presentasi makalah atau menghafal berpuluh-puluh halaman, aku sanggup menghafal beratus-ratus halaman sekalipun dari duk depan, semua mata menumpukan perhatian and telinga mendengarnya. Tak sanggup gue. :-)


Minggu depan exam, kepada teman-teman seperjuangan jadikan pembelajaran dan pengalaman selama belajar perkara yang mengembirakan. Lakukan yang terbaik untuk hidupmu. "Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali." All the best, Bittaufiq wannajah. Good Luck for your exam “
ربنا يسّر ولا تعسّر. واجعلنا من الناجحين والفائزين في الدنيا ولأخرة

1 comment:

  1. Ya Allah, kurniakanlah kejayaan dan keberkatan kpd sahabatku ini.. Permudahkanlah perjalannannya menempuh onak duri dlm menuntut ilmu..mudah-mudahan kejayaan bisa memberi manfaat yang besar buat agamaMu..Ameenn..

    ReplyDelete