Saturday, November 14, 2009

Pulang Ke Kampung Bak Cirih


السلام عليكم ورحمة الله
Pembuka bicara, hati girang tidak terkira, bertemu mak angkat yang selama ini jauh di mata..ternyata hari ini dapat bertemu semula..Alhmdulillah ku panjatkan kepada ALLAH yang Maha Esa..

Sudah lama merancang tapi tiada kesempatan..almaklum laaa, masing2 ada urusan yang perlu disiapkan. Semenjak pulang dari Malaysia tanggal 14 oktober yang lalu, tidak ada masa yang terluang dan peluang untuk menziarahi keluarga angkat semasa berlangsungnya KPM selama 45hari di kecamatan Montasik. Walaupun tidak jauh, tapi hari2 banyak urusan yang perlu diselesaikan, bukan sibuk pun tpi meyibuk je urusannya..heheehe..

Hampir jam 10pagi bertolak dari Darussalam ke Simpang Lima, dari Simpang Lima terus ke Lambaro dan ke Montasik.. Kerana tidak biasa dengan jalan2 yang berliku-liku, bengkang bengkok kek ular kena palu, mataku asyik memandang ke luar tingkap Labi2, takut2 tersalah arah dan laluan, jwabnyee ke lain laa kami bertiga.. nasib tak juling mataku..:-)

Setibanya di Bak Cirih, kami lihat kampung sunyi sepi je mcm takde orng..mula-mula tengok rumah Pak Keuchik, senyap je..kami memandang sesama sendiri.. kemana semua orng menghilang yer..langkah diteruskan, rumah yang kedua plak kami intai, ada orang rupanya rumah bidan PUKESMAS ni, dipeluknya kami..dibilangnya ketemu lagi kita..iya2 laa kami jawab masakan tidak ketemu ..ngomong Indonesia gitu..hehehe..

Kami mengorak langkah dengan laju sedikit agar cepat ketemu dengan mama..dalam perjalanan berjumpa plak dengan Kak Nor, ibu yang membuat sulaman tu..dibilangnya ada kenduri rumah dekat meunasah tu, kenduri menyambut Dara Baroe..(langkah kaki kanan tuu)..lepas tu diajaknya kami ke sana..mula2 tu segan laa juga, maklum laa tuan rumah tak jemput tapi kak nor cakap kami pun sebagian dari Bak Cirih, so apa lagi kami pun jalan laaa...lagi plak mama duk kat sana...takde orang kat rumah..

sampai di meunasah anak2 yang kami ajarin dulu bersorak2 tengok kami bertiga..alahai, malu kami sementara waktu..di simpang2 jalan ada pamplet kg, (senyum sendirian) maklumlaaa anak2 KPM yang buat..(biarlah tak pernah sentuh pun, mngaku ajalah)..

setibanya di tempat kenduri, jumpa laa dengan makcik2, akak2 pendek kata orang kampung laa..Ya Allah, bukan main suka lagi diorng, terharu kami..dipeluknya sampai tudung kami sedikit kotor dan sedikit basah2, maklumlaa ada yang bru siap makan nasi tak sempat basuh tangan agaknya, takpun basuh tak cuci..hehehe..bukan mengata tapi realiti..nak buat cmne, kami terima seadanya..kehadiran kami disambut seolah2 kamilah Dara Baro tuu..hehehe..seronok bukan main diorng dapat jumpa kami, maklum laa kami orang Malaysia..tapi kami tak kira semua tu, kami anggap diorng mcm saudara sendiri..walaupun hanya 45hri mengenali..kami sangt2 gembira dapat berkenalan dengan kalian penduduk Bak Cirih...di Lubuk hati kami, tidak terdetik pun tentang negara..kamu semualah yang membantu, menolong segala urusan sepanjang kami di sana. Semuanya Ketentuan Dari Rabbul Izzati.. Terima kasih atas segalanya. Akan ku abadikan setiap kenangan bersamamu di dalam memori hatiku.

Mama keluar dari dapur menyambut kami,“buah hatiku datang“ itulah ungkapan pertama mama apabila jumpa kami, lagilah terharu kami bertiga dibuatnya..lepas tu mama suruh makan..lepas makan kami pun pulang ke rumah mama..

Lepas solat zohor kami minta izin untuk pulang..bukan terus pulang tapi nk singgah rumah Kak Nor nk tempah Kain Telekung..lepas tu plak nk ke rumah ibu Keuchik..kata mama, biarlah mama hantar kt pintu pagar aja..tapi lepas kami bersalamn dengan mama, dia bertukar fikiran plak, hantar terus kami ke rumah Kak Nor..mama tak mau berpisah dengan kami yer..ku mengusik, mama hanya senyum, terus dia genggam erat tanganku, tak berani lagi ku nk bersuara, sampailah di rumah Kak Nor,.

Selesai solat Asar di rumah Ibu Keuchik kami pun pulang.. mama titipkan salam buat anak2nya yang gak datang..

Walaupun hanya menumpang selama 45 hari, kami dianggap seperti anak kandung dan sebagian dari penduduk kampung..Terima Kasih ku ucapkan, tidak mampu ku balas jasa kalian.. Ukhuwwah yang terjalin bukan hanya 45hri je tpi untuk selama2nya..:-)

7 comments:

  1. salam.. ehem,ehem.. amboi, lajunyer dia posting blog.. lawaklah demo ye..
    tp alhamdulillah.. sampai jgk kita ke sana buat kali ke-2, pemandangan indah permai dan udara yang nyaman di Bak Cirih seolah-olah masih terasa..

    ReplyDelete
  2. wassalam..
    sebenarnya bnyak lagi nk tulis..
    tapi dah tak larat...
    blik je dr Bak Cirih terus menulis..
    cerita cmne Kak Baya kena Rampok..
    Perampok berpendidikn laa katakan..hhehee..

    "Bak Cirih" namamu sentiasa di sanubari..:-)

    ReplyDelete
  3. erm, lepas ni blh la bawa persinggahan jln sana pula ye.lama betul tak jalan lihat kehidupan org luar...

    ReplyDelete
  4. klau persingahan dtg bisa aja..
    tpi kena ngomong indonesia laa..
    klau dpt ngomong Aceh lg enak..:-)
    ahlan wasahlan sy ucpkan..:-)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wr wb
    Salam kenal dari cucunya Mak Cut Nuraini Bakcirih Montasik

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum wr wb
    Saya Pasya cucunya Net Cut Nuraini Bakcirih
    kami punya youtube di http://www.youtube.com/user/DAKWAHILALLAH

    ReplyDelete
  7. my blog
    http://welove-quran.blogspot.com/

    ReplyDelete