Sunday, November 22, 2009

Pagi Yang Indah..Subhanallah (“,)

Alunan zikir pagi mendayu2 dari celahan sound laptop..syahdu..menusuk jiwa yang kekosongan, menenangkan hati yang memahami, penuh dengan puji2an kepada Ilahi Rabbul Izzati.. merenung sambil mendalami makna2 yang tersirat dan tersurat dari sebuah zikir, Ya Allah mendamaikan jiwa yang kesunyian.. Syukur Alhmdulillah kita masih lagi berkesempatan untuk mengecapi dunia fana ini :-)


Pagi2 lagi terpaksa ke terminal L 300 untuk menghntar seorang teman pulang ke tmpat KPM di Tiro setelah 3hri melepaskn rindu bersama “ahlul ghurfah”, kata teman L300 hanya berhenti di Bereunun dan untuk ke Tiro plak terpaksa naik beca..tapi apa2 pun Alhmdulillah dapat merasa cemna kehidupan orang Tiro..




Sambil2 menunggu L 300, salah seorang dari kami bertiga memberi cadangan untuk melihat “bebek“ di dalam air di bawah jambatan LamYong.. idea yang diberikan tidak kami tolak, kami menerima baik setiap cadangan dan pandangan. Sekiranya tidak bersetuju kami akan memberitahu dengan alasan yang enak didengar supaya tidak menguris hati. Itulah adab berkawan. Semuanya perlu diambil kira, kita bersahabat bukan kerana harta kerana harta akan habis bila2 masa apabila digunakan, kita juga bukan berkawan atas dasar rupa, kerna rupa akan berkedut juga pada usia tua, tapi kita jalinkan persahabtan atas dasar keikhlasan dan kejujuran..Kita Bertemu dan Berpisah hanya kerana Allah.


Sebelum mengorak langkah ke bawah sana, kami sempat membeli buah rambutan dekat pasar, bekalan perjalanan laa katakan..biarpun hanya sekejap tapi kemanisan bersama memang indah terasa. Macam2 perkara dibualkan..sedar tak sedar ada sekumpulan lembu menyerbu..alahai, kami menceroboh kawasan diorng ke?? Maaflah lembu, kami nk bersiar jee..



patutlah dalam perjalanan td ada tompok2 tahi lembu..:-) taman rekreasi pun ada lembu juga yang bersiar2..nasib laa..semuanya Makhluk ciptaan Allah, ada hak untuk menikmati keindahan alam. :-)


Hampir masa yang dijanjikan kami kembali ke terminal L 300 supaya tidak menyushkan orng lain menunggu kita so kita kenalah tepati masa. Sebelum berangkat kami bersalam-salaman semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju, semoga Allah menyelamatkan mu dari segala bahana dunia..Amien..ada masa, ada peluang insyaAllah sampailah kami ke sana plak, melawat sambil memerhati kawsan Tiro yaitu sebhagian dari Nanggroe Aceh Darussalam.

No comments:

Post a Comment