Sunday, February 28, 2010

Alhmdulillah..Tidak Sampai Sebulan Lagi Aku Akan Pulang Ke Tanah Air..:-)


Gembira hati ini tak siapa yang tahu, setelah hampir 1tahun 6buln merantau di negara orang sebagai penuntut ilmu. Akhirnya, saat telah tiba untuk aku pulang ke tanah air tercinta. Pahit getir, suka duka hidup sebagai anak dagang telahku hadapi dan selami bersama-sama teman2 seperjuangan disini tanpa ayah ibu, dan adik beradik di sisi. Kini aku mampu lalui itu semua, orang kata ujian dan cubaan dapat mendewasakan usia dan mematangkan diri, syukur Alhamdulillah, segala2nya selamat di harungi.


Teringat ketika first time menjejakkan kaki ke sini, perasaan bercampur baur, tambah plak dengan kawasan yang terkenal dengan gempa bumi yang sering terjadi, pendek kata kalau tak ingat hasrat hati dah lama aku blah bawa beg bagasi, tapi syukur Alhamdulillah hati kecil ku mampu lagi berbisik agar tenang menghadapi segalanya لا تـخاف ولا تحزن إنّ الله معنا

Di mana2 pun kalau dah ajal kita sampai kita akan mati jua. Berbekalkan azimat pesanan dan semangat dari ibu ayah tersayang dan harapan keluarga, akhirnya kakiku kuat jua melangkah mengharungi badai samudera alam. Dan kini aku berjaya tentangi semua.


Tahun demi tahun, bulan demi bulan, minggu demi minggu, hari demi hari masa pantas berlalu, tanpa ku sedari dah setahun lebih aku di sini, cukup masa dan ketika aku akan pulang semula ke pondok usang lama, akan ku ubah segalanya InsyaAllah. Seperti burung mencari makanan, keluar seawal pagi tiba masa dan saatnya dia akan pulang ke sarang jua walaupun jauh merantau mencari rezeki. Kini aku menghitung hari…


Aceh,

Kepulangan aku kali ini takkan kembali lagi,

Antara kita ada lautan pemisah,

Yang tak mampu ku renangi dengan kudrat ku ini,

Tapi aku akan berusaha terbang di awangan untuk menjejakan kaki

Untuk melihat betapa indahnya bumimu, baiknya pekerti rakyatmu,


oh Aceh..

Namamu sentiasa di sanubari..

Mungkinkah suatu hari nanti aku akan merindui,

Jika jodoh kita panjang dan diberkati,

InsyaAllah aku akan datang lg ke sini,

menjengok keadaanmu lagi

Ya Allah, Tabahkan hati hamba-Mu ini.

No comments:

Post a Comment